Vill du hålla dig frisk i höstrusket så kan maten hjälpa även här. Stärk ditt immunförsvar med extra sömn, vitlök, ingefära och vitamin-C.

Nu är den här igen, tiden när influensa och förkylning står för dörren.
På hösten känner vi oss ofta trötta och hängiga och vi drar lätt på oss infektioner. Men vi kan också påverka det! Rätt mat påverkar inte bara vår vikt och vårt blodsocker, vi kan även stärka vårt immunförsvar genom att äta bra.
Öka på ditt intag av vitlök, ingefära och c-vitamin så får kroppen en bra skjuts i rätt riktning!

Vitlök har använts i traditionell läkekonst under tusentals år och det är en uppskattad krydda. Löken innehåller förutom eterisk olja, livsviktiga vitaminer och mineraler som kalcium, fosfor, järn, selen, vitaminerna A, B1, B2, C samt niacin. Färsk vitlök inte bara stärker immunförsvaret utan höjer även fettförbränningen genom att kroppstemperaturen ökar. Det mest aktiva ämnet i den välgörande löken är det antibakteriella ämnet allicin. Det är så starkt att man kan få brännskador om man skulle smörja in sig med det - så stoppa inte färsk vitlök i öronen om du har öroninflammation!

C-vitamin, eller askorbinsyra, förkortar sjukdomstiden vid influensa med cirka två dagar. Men för att man ska kunna förkorta sjukdomstiden måste man börja ta vitaminet genast när de första symptomen på influensa visar sig. Man bör också ta en ganska stor dos, så intag av apelsiner är inte att rekommendera då man skulle behöva sätta i sig flera kilo. Födoämnen som innehåller höga halter av C-vitamin är till exempel potatis, grönsaker, citrusfrukter, sura bär, paprika, nypon, svarta vinbär, röda vinbär, jordgubbar samt en inälvsmat som lever och binjurar.

Ingefära är en annan immunförstärkande växt som bland annat är slemlösande, matsmältningsfrämjande, antioxidant, cirkulationsstimulerande, avslappnande. Den är en underbar värmande ört för matsmältningen. Magen och tarmarna stimuleras och produktionen av matsmältningsenzymer ökar. Den sätter även fart på restprodukter och toxiner vilket förbättrar allmäntillståndet och stärker immunförsvaret.

Echinachea
Kliniska studier visar att röd solhatt (echinacea) är effektiv vid motverkan att drabbas av förkylning och lindrar symtomen vid förkylning. Flera mätvärden i immunsystemet förbättras vid intag av echinacea. Det är dock viktigt att preparatet är rätt framtaget för bäst effekt. En välgjord svensk studie som publicerats i European Journal of Clinical Reseach inkluderade 120 patienter som antingen fick placebo eller produkten Echinagard. Doseringen var 20 droppar varannan timme första dagen när man kände sig förkyld. Sedan tog man 20 droppar tre gånger dagligen i 10 dagar. 40% av de som tog Echinagard och 60% av de som tog placebo utvecklade en ”full” förkylning. Skillnaden var statistiskt säkerställd. Om man är allergisk mot korgblommiga växter (prästkrage, gråbo, röd solhatt eller maskros) ska man undvika att använda echinacea.

Sov dig frisk
Sova gott är också ett bra botemedel mot förkylning och influensa. De flesta vuxna behöver sova minst sju till åtta timmar för att må bra och en extra timmas sömn då och då håller dig friskare. 

Publicerad: 2018-10-01

Tillbaka