Vila och naturmedel är den bästa kuren när man har drabbats av en förkylning men för att undvika att drabbas gäller det enkla receptet tvål och vatten som gäller.

Allmänt känt är att med hösten kommer förkylningarna. Vuxna blir i snitt förkylda en till två gånger per år och barn minst dubbelt så ofta. Orsaken är inte kylan som många verkar tro. Istället beror det på att människor kommer tätt tillsammans på arbetsplatser, dagis och bussar.

Var fjärde person som ringer sig sjuk är förkyld och förkylning är den vanligaste orsaken till sjukskrivning enligt Previas statistik de senaste åren. Rådet är att sjukskriva sig i ett par dagar eller jobba hemifrån om man känner sig hängig, har feber och onti kroppen. Då slipper man också smitta sina kolleger.

Förkylningar är mycket smittsamma och bästa sättet att skydda sig är att tvätta händerna ofta, särskilt före maten. Detta eftersom det vanligaste sättet att smittas är att man har förkylningsvirus på händerna och gnuggar sig i ögonen. När någon hostar eller nyser, så kallad droppsmitta, är inte lika vanligt. När svininfluensan gick var folk noga med att tvätta och sprita händerna och då kunde man se att även förkylningarna gick ner.

När man väl blivit förkyld är det vila och varm dryck som gäller. Men både före och under förkylningen kan du ge kroppen lite hjälp på traven, med en hälsosam livsstil, naturmedel och vitaminer.

7 naturliga lindrare

Amerikansk ginseng
Några studier visar att den både kan lindra och förkorta förkylningar genom att stimulera kroppens immunförsvar. Finns i produkten Excoldit.

C-vitamin
Ett tillskott med minst ett gram om dagen kan verka förebyggande och förkorta sjukdomstiden med åtta procent, enligt en genomgång av forskningen i den medicinska databasen Cochrane. Däremot sågs ingen lindrande effekt om det togs först under pågående förkylning. Även C-vitaminrik mat kan skydda, visar en svensk studie. Kvinnor från Umeå som åt 200 mg C-vitamin om dagen (från exempelvis tre apelsiner, lite paprika och broccoli) löpte 30 procent lägre risk att bli förkylda, jämfört med dem som bara fick i sig 100 mg.

Mörk pelargon
En sydafrikansk huskur vid förkylning, som bekräftats i moderna studier. Växten kan lindra vid framför allt hosta och ökad slembildning. Finns i produkten Kaloba.

Probiotika
Tillskott med nyttiga bakterier, probiotika, kan förebygga förkylning. Färre förkylningar men lika stora besvär som hos kontrollgruppen när man väl drabbas, visar en ny översikt av tio studier på totalt över 3 000 personer. Exempel på produkter som visat effekt är Bifiform Balance och Probi Frisk.

Vitlök
Den populära förkylningskuren är inte speciellt väl undersökt, men i en engelsk studie fick vitlöksätarna klart färre och kortare förkylningar än kontrollgruppen.

D-vitamin
Personer med låga D-vitaminnivåer löper större risk för både förkylning och influensa än personer med högre nivåer, enligt några nyare studier. Vitaminet, som finns i bland annat mjölkprodukter och fet fisk, har betydelse för vårt immunförsvar.

Echinacea

Röd solhatt är den mest väldokumenterade örten mot förkylningsbesvär. Kan minska risken att bli förkyld med 58 procent och förkorta sjukdomstiden med i snitt 1,4 dagar, enligt en genomgång av 14 studier. Chansen att få effekt anses öka om man börjar vid första tecknet på förkylning.

Publicerad: 2018-10-10

Tillbaka