Här hittar du svar på de vanligaste frågorna våra kunder har. Om det är något annat du undrar över får du gärna ringa eller mejla oss!
Leveranser & beställningar
Hur betalar jag?
GI-boxen använder sig av Avardas Checkout för alla betalningar. Avardas köpvillkor godkänner du i kassan när betalningen erläggs. Du kan hitta detaljer om din faktura och betalning här och vid övriga frågor kopplade till din betalning hänvisar vi dig till Avarda FAQ.
Du kan betala ditt köp på GI-boxen enligt nedan angivna betalsätt:
Kortbetalning
GI-boxen erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete via Avarda. Vid betalning med kort skickas du som kund vidare till en säker sida där du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. GI-boxen hanterar aldrig dina kortuppgifter.
Faktura
Fakturan skickas till den e-postadress du angav vid köptillfället efter att GI-boxen har skickat dina varor. Hela köpbeloppet inklusive eventuell fraktavgift samt administrationsavgift betalas enkelt via Swish. Vid betalning via faktura kan en kreditkontroll varvid kreditupplysning komma att inhämtas. En kopia på kreditupplysningen skickas per post och/eller digitalt i Kivra. Om betalningen inte inkommit i rätt tid, påförs en påminnelseavgift f.n. 60 kr. Om utebliven inbetalning fortskrider trots påminnelser förs din faktura-skuld över till ett Avarda -konto.
Hur gör jag om jag inte är hemma vid leverans?
Är du inte hemma lämnar vi maten utanför din hus- eller lägenhetsdörr och skickar ett SMS till dig. Ansvaret för leveransen övergår då till dig (vi skickar både mejl och SMS inför leveransen som påminnelse om att vi kommer till dig). Bor du i lägenhet och vår chaufför inte kommer in i fastigheten får vi inte lämna maten på gatan utan måste ta med oss maten tillbaka och kassera den. Vi återbetalar inte pengarna vid misslyckad leverans förutom när vi orsakat felet. Därför är det extra viktigt att du har din telefon tillgänglig i samband med leverans om du vet att det kan vara problem att komma in i fastigheten, eller om ni nyligen bytt kod eller liknande. Eftersom maten är fryst håller den sig i ett antal timmar, men du bör försöka skynda dig hem för att så snabbt som möjligt lägga maten i frysen. Kanske kan du be en granne eller vän att hjälpa dig om du inte är hemma?
Vid sen avbokning (efter onsdag kl 12.00 samma vecka som din leverans sker) återbetalar vi 50% av ordervärdet till dig.
Hur och när levereras maten hem till mig?
GI-boxen samarbetar med företaget Gordon Delivery som hjälper oss med leveranserna. Leveranser sker mellan kl 12 och kl 21 på söndagar*. På torsdag eftermiddag, efter att Gordon gjort sin ruttplanering, får du ett mejl eller SMS med en uppskattad leveranstid på +/- 45 minuter. På söndagen får du därefter ett SMS där du kan följa din leverans i realtid i din mobiltelefon (smartphone). Efter leveransen kan du betygsätta leveransen och all feedback är värdefull för oss, positiv såväl som synpunkter på hur vi kan bli bättre.
* På vissa orter sker leveranser på lördagar (Blekinge) samt tisdagar (Gävle och Dalarna). I övrigt gäller informationen ovan avseende leveransinformation.
GI-boxarna levereras frysta till din adress och lämnas i papperskassar vid din dörr. Är du inte hemma ställs maten utanför din dörr och du får ett SMS om genomförd leverans. Samtliga beställningslistor stängs på onsdagar kl 12. Därefter kan vi inte lägga till eller ta bort leveranser bokade för kommande körning på söndag. Måste du ställa in den leverans efter denna tid återbetalas 50% av ordervärdet.
Hur pausar eller avslutar jag mitt abonnemang?
Du kan mejla till vår kundtjänst på info@giboxen.se så pausar vi ditt abonnemang under den period du önskar. Eller så loggar du in med din mejladress och det lösenord du angav när du skaffade kontot och ändrar i dina beställningar på Min sida på vår sajt. Det går dock inte att själv avboka redan liggande beställning då det dragits pengar från kort eller skapat faktura. Dessa måste vi hjälpa till med att ta bort.
Vill du flytta fram en leverans, avsluta ditt abonnemang eller pausa under en längre tid gör du det på vår hemsida eller så kontaktar du oss via mejl. Det går inte att avboka via SMS:en som vi skickar ut inför varje leverans, dessa SMS går inte att svara på.
Kom ihåg att vi måste få in din avbokning senast på onsdagen kl 12 innan din leverans om du mejlar oss. Eller senast på söndagen om du själv vill pausa/avboka din kommande leverans på hemsidan.
Kund- och medlemsvillkor
GI-boxens allmänna villkor
- Allmänt
GI-boxen är ett vikt- och hälsoprogram som inkluderar hemleverans av färdiglagad mat och coaching via mejl.
- Maten
Alla recept/maträtter i GI-boxen är skapade av kostrådgivaren Ola Lauritzson. Utgångspunkten är att maträtterna ska ha en jämn energifördelning mellan protein, naturliga fetter och kolhydrater med lågt GI. Rätterna är kalori- och näringsberäknade och innehåller ca 450-500 kcal/måltid (ca 400 gram/måltid). Direkt efter tillagning fryses maten ner för bästa hållbarhet och näringsvärde.
I dagsläget finns elva olika maträtter att välja mellan. Skulle någon av våra rätter vara slut i lager kan den komma att ersättas med annan likvärdig rätt. I priset ingår receptförslag på nyttiga luncher, mellanmål och måltider som du kan laga själv (recepten finns på GI-boxens hemsida som du får tillgång till när du blir kund).
- Leveranser
GI-boxen är en prenumerationstjänst utan bindningstid. Så länge du önskar levererar vi maträtter till din angivna adress varannan vecka. Vill du skjuta upp en leverans, avsluta medlemskap eller önskar leveranser med annat intervall vänligen kontakta GI-boxens kundtjänst per mejl eller telefon. GI-boxen behöver besked om ändringar senast kl 12.00 på onsdagen innan nästkommande leverans.
Inför varje leverans skickas SMS och mejlpåminnelse. Leveranser sker normalt på söndag eftermiddag/kväll (på vissa orter kan andra leveransdagar gälla). Har du en smartphone kan du följa din leverans via din telefon. Avvikelser från de prognostiserade leveranstiderna kan förekomma beroende på trafiksituation.
Efter att bekräftelse/kvitto på din kommande leverans har skickas till din mejl (normalt måndagar) kan du byta leveransdatum eller ångra din leverans genom att kontakta GI-boxen via mejl (info@giboxen.se) senast kl 12.00 på onsdagen innan din leverans.
Om du inte är hemma vid leveranstillfället ställs varorna utanför lägenhets- eller husdörren. Ansvaret för varorna övergår då till kunden. Meddelande om att leverans har skett görs via SMS. Bor du i en lägenhet och chauffören inte kommer in i fastigheten återtas varorna och försök till omleverans görs enligt överenskommelse. GI-boxen krediterar inte kunden för återtagna produkter förutsatt att chauffören försökt nå kunden på telefon i samband med leverans.
Eftersom GI-boxarna innehåller fryst mat är det en fördel om du är hemma vid leverans för att fryskedjan inte ska brytas. Vi rekommenderar att boxarna förvaras i frys fram till uppvärmning. Önskar du istället förvara boxarna i kylen är hållbarheten 5-6 dagar.
Skulle leveransvolymen för ett enskilt område vara för liten har GI-boxen rätt att skjuta upp leverans till senare tillfälle. Skulle detta ske kommer du att informeras i god tid med rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
- Betalning
GI-boxen erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Avarda. Vid betalning med kort skickas du som kund vidare till en säker sida där du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. GI-boxen hanterar aldrig dina kortuppgifter.
GI-boxens fakturabetalningspartner är Avarda. Vid genomfört köp övergår fakturan till Avarda som i sin tur fakturerar kunden via mejl med 30 dagars betaltid.
- Ångerrätt och returrätt
Eftersom GI-boxen levererar mat som inte kan återanvändas efter att den levererats till slutkund gäller särskilda undantag från Distansavtalslagen.
En kund kan utan anledning häva sitt köp senast kl 12.00 onsdagen innan planerad leverans och få pengarna tillbaka. Det finns ingen ångerrätt efter mottagen matleverans.
- Hantering av personuppgifter
GI-boxen gällande lagar och regler för hantering av personuppgifter. Inga personuppgifter lämnas till utomstående parter utöver de som är nödvändiga för att genomföra avtalade leveranser. Personuppgifter sparas i 10 år om du inte särskilt begär att uppgifterna ska raderas tidigare. För mer information om hantering av personuppgifter hänvisas till GI-boxens integritetspolicy som du hittar på hemsidan under fliken ”frågor och svar”.
- Kontakt
Mejl: info@giboxen.se, telefon: 08-702 59 90 (endast måndagar kl 10-16).
Bolagets säte är GI-boxen, c/o Lauritzson, Drottninggatan 184B, 254 33 Helsingborg.
Tack för att du läste igenom våra villkor noga. Finns det något som verkar otydligt så tveka inte att höra av dig till oss!
Kan jag avboka eller flytta fram min leverans?
Du kan avboka eller flytta fram en leverans fram till onsdagen kl 12.00 innan inbokad leverans genom att mejla info@giboxen.se. Om du själv vill avboka eller byta datum på nästa leverans så kan du göra det på Min sida på vår sajt www.giboxen.se. Detta behöver göras minst en vecka innan nästa planerade leverans då du inte själv kan ändra i en liggande beställning. Beställningar vid prenumeration läggs en vecka innan den planerade leveransdagen.
Efter onsdag kl 12.00 innan leverans dag finns det ingen möjlighet att avboka eller flytta fram leveransen.
Kan jag byta ut någon maträtt?
Vi har tio olika rätter och vi byter ut cirka två rätter om året för att förnya oss. Du kan helt fritt välja vilka boxar du ska få i dina kassar. Du väljer mat under fliken Mina matval när du är inloggad på vår hemsida. Tre av våra rätter passar vegetarianer. Två är vegetariska (Halloumigryta och Indisk Linsgryta) och en är vegansk (Falafel). En är fisk (Laxbrugare) resten kött/fågel.
Kan jag ändra leveranstiderna?
Leveranstiden styrs av den sk ruttplaneringen som görs av GI-boxens distributionspartner, Gordon Delivery, efter att alla beställningar skickats in. En specificerad leveranstid (+/- 45 min) skickas ut på torsdag eftermiddag inför din kommande leverans. Skulle tiden inte passa dig vänligen kontakta GI-boxen som i sin tur kan undersöka om det är möjligt att justera leverans tid eller dag hos Gordon Derlivery.
Kan jag ångra mitt köp av GI-boxen?
Eftersom GI-boxen levererar mat som inte kan återanvändas efter att den levererats till slutkund gäller särskilda undantag från Distansavtalslagen.
En kund kan utan anledning häva sitt köp och få pengarna tillbaka fram till onsdag klockan 12:00 innan leveransen. Efter denna tidpunkt finns ingen generell ångerrätt. Däremot välkomnar vi synpunkter från alla kunder med idéer på hur vi kan göra tjänsten ännu bättre.
Kan jag beställa GI-boxen om jag är vegetarian eller vegan?
Vi har tre rätter för vegetarianer Halloumigryta, Falafel och Indisk Linsgryta. Om du även äter fisk så har vi en laxburgare. Om du är vegan så har vi bara vår falafel om är vegansk. Du väljer själv vilken mat du ska ha i din kasse så då kan du välja av dessa rätter.
Varför kan jag inte ändra i en beställning?
Om du har ett abonnemang så lägger vi upp din beställning på natten mellan söndag och måndag innan din beställningsdag. Du får då en bekräftelse från oss om att du har en leverans. Den leveransen kan du inte själv ändra på "Min sida" på grund av att det finns en betalning på kort eller faktura koppald till den. Så du måste höra av dig till oss innan kl 12.000 onsdag för att kunna avboka eller byta datum på den.
Så alla ändringar du vill göra själv på "Min sida" behöver göras minst en vecka innan din beräknade leverans.
Kan jag värma maten i vanlig ugn?
Du kan värma maten i vanlig ugn eller micro. I vanlig ugn värmer du maten på låg temperatur i i sin förpackning ca 30-40 min. Om du vill snabba på uppvärmningen kan du tina maten innan. I micro tar det ca 6 min att värma maten direkt från frysen.
Hur många GI-boxar får jag in i min frys?
Varje låda mäter 23 x 19 x 4 cm.
Om du tar ut maträtterna från pappkartongen tar de lite mindre plats. Dessutom håller sig rätterna 4 dagar i kylskåpet, så du kan även lägga vissa rätter där.
De väger 370-400 gram.
Byta storlek på paket?
Vill du byta storlek på paket, exempelvis utöka från 10 till 20 boxar per leverans, är det enklast om du mejlar dina önskemål till info@giboxen.se så hjälper vi dig.
Du kan göra ändringen själv, men då behöver du först pausa ditt konto för att därefter logga in på nytt för att aktivera beställningen. Du kommer då att ledas genom de olika stegen som om du vore ny kund, men med skillnad att dina tidigare adressuppgifter är sparade i systemet. Tänkt på att redan bokade/betalade leveranser måste tas bort av oss manuellt genom att du mejlar till info@giboxen.se - annars riskerar du att få dubbla leveranser vid samma tillfälle.
Maten & programmet
Vad ska jag äta till frukost och mellanmål?
I samband med din beställning får du även tillgång till vår receptdatabas där du kan välja mellan en mängd olika recept från frukost till middag. Receptbasen hittar du när du loggar in på våran hemsida. Inloggningsuppgifter väljer du när du gör din beställning.
Måste jag äta maten i en särskild ordning för att få bästa resultat?
Vi har skapat alla rätter så att de har ungefärligen samma GI-, närings- och kaloriinnehåll just för att du ska kunna välja fritt mellan rätterna under respektive dag. De flesta väljer att äta GI-rätterna till lunch och middag på vardagarna för att kunna ”ta ut svängarna” lite mer under helgen med hjälp av receptförslagen som du får inför varje helg. Men det är något som du kan bestämma själv.
Finns det vegetariska alternativ?
Vi har tre olika vegetariska rätter och en av dem är vegansk - du väljer mat under fliken "Mina matval" när du är inloggad.
Kan alla äta enligt GI-boxens program?
Ja. Maten som levereras med GI-boxen innehåller en balanserad mix av protein, naturliga fetter och kolhydrater med lågt GI (ungefär en tredjedel av energiinnehållet kommer från respektive näringsämne). Endast naturliga råvaror används vid tillagningen och det finns inga begränsningar för vem som rekommenderas att äta GI-boxarna, inklusive gravida eller ammande kvinnor, personer med nedsatt insulinproduktion eller rubbningar i sköldkörtelhormon.
Kan GI-boxen hjälpa mig att bli av med mitt sötsug?
Ja, sötsuget försvinner normalt redan efter några veckor. Lider du av ett väldigt sockersug är det extra viktigt att du följer rekommendationerna som du får via GI-boxen och inte hoppar över några måltider. Detta för att du inte ska riskera att blodsockret blir för lågt och sockersuget öka. Tips på effektiva tillskott och snacks som kan hjälpa mot sötsug får du också via hemsidan och i de dagliga coachingmejlen.
Måste jag äta upp all mat?
GI-metoden handlar inte om att ”äta så lite som möjligt”. Det viktiga är att äta regelbundet och nyttigt för att balansera blodsocker och insulinproduktion. Då ökar också förbränningen. Men känner du dig väldigt mätt, eller inte är van att äta så mycket, kan du hoppa över mellanmålen och hålla dig till frukost, lunch och middag. Du behöver förstås inte heller äta upp all mat som finns i förpackningarna om du känner dig väldigt mätt.
Om jag är mer hungrig, vad ska jag äta då?
GI-rätterna ger, trots sitt låga kaloriinnehåll, lång mättnadskänsla och räcker för att täcka ditt näringsbehov under dagen förutsatt att du äter frukost och mellanmål enligt de rekommendationer du får per mejl och på hemsidan. Om du motionerar väldigt mycket eller har ett aktivt arbete kan du komplettera med ytterligare ett mellanmål under dagen (välj mellan de förslag du hittar på hemsidan eller får via mejl). I övrigt ska du undvika småätande mellan måltiderna och skippa bullar, kakor, godis och läsk som ibland kan kännas lockande. GI-boxens program sträcker sig över två veckor och det är viktigt att du är noggrann under denna tid för att får så bra viktresultat som möjligt. Ju längre du äter GI-boxen, desto bättre resultat kommer du att få.
Om man är allergisk eller intolerant mot något?
Ett par av rätterna innehåller gluten (som matvete) men övriga rätter är glutenfria. I en del av såserna finns en mindre mängd laktos. Inga av rätterna innehåller nötter men maten tillverkas i en miljö där det inte kan uteslutas att spår av nötter förekommer. Fullständig innehållföretekning hittar du på länk längst upp under fliken GI Mat.
Vad innehåller maten?
Alla GI-rätter innehåller rikligt med protein (ex kyckling, baljväxter och kött), naturliga fetter och bara kolhydrater med lågt GI . Dessutom får du rikligt med grönsaker till varje måltid.
För detaljerad näringsinformation och innehållsförteckning, läs mer under vår meny.
Vad ska jag dricka under tvåveckorsprogrammet?
Vatten av alla de slag går bra, liksom kaffe och te. Sockerfri saft och läsk kan vara ok i mindre mängd men ska helst undvikas eftersom den söta smaken kan öka hungerskänslorna. Om du vill gå ner riktigt mycket i vikt bör du undvika alkohol. Under alla omständigheter ska du skippa öl, cider och söta likörer efter som dessa försämrar fettförbränningen. Om något, kan du unna dig ett glas torrt vitt eller rött vin till helgen, men drick måttligt.
Vad ska jag äta till helgen?
När du beställer GI-boxen får du förslag på recept och menyer de dagar du lagar maten själv (förslagsvis till helgen). Du får även tillgång till vår receptdatabas. Alla recept är skapade av GI-experten och kokboksförfattaren Ola Lauritzson.
Ursprung på kyckling- och nötkött?
För oss på GI-boxen är djurvälfärd en viktig del av vårt hållbarhets- och kvalitetsarbete, därför är vi stolta att berätta att vi valt att arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC). ECC är forskningsbaserade välfärdskriterier för kyckling som tagits fram av ett 30-tal av Europas ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer. Kriterierna innebär bland annat att friskare och mer långsamväxande kycklingraser används, och att kycklingarna får mer plats i stallarna. Vårt beslut gäller för all kyckling i våra maträtter, och kriterierna kommer vara uppfyllda senast år 2026. Vi har även valt att se till att minst 20 % av kycklingarna vi köper in har haft tillgång till utevistelse, som en viktig del i att djuren ska få bete sig naturligt.
Det nötkött vi köper kommer endast från utvalda större slakterier som kvalitetsgranskats och godkänts av vår egen personal.
Under senast året köpte vi nötkött från Irland. Detta är kött från gräsbetande djur som har gått ute större delen av året, då Irlands klimat möjliggör detta.
Kycklingkött köper vi från Sverige och Tyskland detta från utvald leverantör som håller samma nivå på kvalitet-, uppfödning- och djuromsorgsfrågor som i Sverige.
Vi använder inget fläskkött i våra maträtter.
Glutenfri mat?
GI-boxens maträtter är glutenfria med två undantag: Pannbiffen serveras med dinkel som innehåller naturligt gluten. De Italienska Köttbullarna innehåller en mindre mängd ströbröd, som innehåller gluten.
Du hittar detaljerade innehållsförteckningar under fliken "Vår Meny" (högst upp i en länk/pdf).
Laktosfritt?
Drygt hälften av våra maträtter är laktosfria. Dessa är:
Chicken Red Curry
Indisk Linsgryta
Falafel
Spicy Cajun Chicken
Indisk Kikärtscurry
Chilli con Carne
Klassisk Kålpudding
Övriga rätter innehåller en mycket liten mängd laktos, ofta som en del i såsen (ex mjölk eller crème fraiche).
Du hittar detaljerade innehållsförteckningar under fliken "Vår Meny" (högst upp i en länk/pdf)
GI-Boxen & diverse
Vad får jag för pengarna när jag beställer GI-boxen?
Du får vid varje leverans 10, 20 eller 40 näringsberäknade GI-luncher/middagar som räcker i minst två veckor för en till två (large) personer (förslagsvis lunch och middag måndag-fredag). Maten levereras i praktiska enportionsboxar vid varje tillfälle. Du får påminnelser både per mejl och SMS inför varje leverans. Eftersom maten är färdiglagad behöver du bara värma den i mikron eller ugnen. Maten leveras fryst för bättre hållbarhet. Totalt finns tio varianter av maträtterna som du kan välja från. Utöver maten får du dagliga mejl (under den första månaden får du ett mejl om dagen, därefter ett mejl i veckan så länge du prenumererar på GI-boxen) från GI-experten Ola Lauritzson med instruktioner för vad du ska äta till frukost och mellanmål, samt receptförslag för de dagar du själv lagar maten (förslagsvis under helgen). Du får även tillgång till vår receptdatabas på hemsidan, och har också möjlighet att ställa direkta frågor kring kost, träning och hälsa via sajten under hela perioden.
Hur fortsätter jag på egen hand?
När du har kört programmet under ett antal veckor eller månader, lärt dig fakta, motiverats av coachingmailen och du börjar känna dig redo att klara dig själv kan du pausa dina leveranser och återkomma senare om du vill. Kanske väljer du att beställa lite färre boxar och bara ha det som lunch då och då på jobbet.
Du är alltid varmt välkommen tillbaka!
Hur funkar GI-boxens program?
Enkelt: ät maten du får hemlevererad till lunch och middag och välj mellan de frukost- och mellanmålsrecept som du får via hemsidan och mejl. Och se hur kilona rasar av dig! GI-boxarna är särskilt skapade för att ge lång mättnadskänsla och maximal fettförbränning. GI-värdet är lågt, liksom kaloriinnehållet vilket gör det omöjligt att misslyckas.
Hur kan ni vara så säkra på att GI-boxen funkar för alla?
Alla maträtter som levereras till dig kombinerar tre centrala delar för att lyckas med viktminskning:
1) Lågt GI för att kontrollera blodsocker och insulinproduktion,
2) relativt hög andel protein för att öka förbränningen och förlänga mättnadskänslan, och
3) lågt energiinnehåll.
Samtliga rätter har testats av en stor grupp personer för att säkerställa såväl smakkvalitet som vikteffekt. I samtliga tester har GI-boxen resulterat i snabb viktminskning för alla deltagare. Därutöver finns en lång rad kliniska studier som visar på många hälsovinster med att följa GI-metoden, bl a minskad risk för Diabetes 2 och hjärt- kärlsjukdomar.
Hur länge håller maten i frysen/kylskåpet?
Rätterna håller 12-15 månader från produktionsdag (som anges på förpackningen) i frys. Den långa hållbarheten beror på att maten fryses ner direkt efter tillagning. Det finns inga konserveringsmedel eller tillsatser som påverkar hållbarheten. Har du inte tillräckligt med plats i frysen går det även att kylskåpsförvara rätterna i max fyra dagar. Vi rekommenderar ändå att du förvarar maten i frysen för bästa kvalitet. Om maten är tinad innan uppvärmning så glöm inte att korta ned uppvärmningstiden i mikron eller ugnen.
Hur mycket går jag ner i vikt?
Den genomsnittliga viktnedgången om du äter GI-boxarna under fyra veckor är 4,5 kilo. Motion, ålder och vad du äter utöver GI-rätterna spelar förstås en viktig roll i hur snabbt du går ner i vikt. Var noga med att följa de dagliga råden som skickas till dig för bästa resultat.
Kan jag frysa om maten efter den tinat?
Ja, men kvaliteten kan försämras för en del av grönsakerna (ex spenat) och därför rekommenderar vi inte det.
Ont om plats i frysen?
Vid varje leverans får du matlådor som ska förvaras i frysen. Har du ont om plats kan du plocka ut maten ur kartongerna. Du kan också fråga vänner eller familj om du får låna lite plats i deras frys under några veckor. Men framför allt, ta tillfället i akt och rensa ut alla onyttiga gamla bullpåsar och glasspaket som du ändå ska undvika under de kommande veckorna!
Kund- och medlemsvillkor
GI-boxens allmänna villkor
- Allmänt
GI-boxen är ett vikt- och hälsoprogram som inkluderar hemleverans av färdiglagad mat och coaching via mejl.
- Maten
Alla recept/maträtter i GI-boxen är skapade av kostrådgivaren Ola Lauritzson. Utgångspunkten är att maträtterna ska ha en jämn energifördelning mellan protein, naturliga fetter och kolhydrater med lågt GI. Rätterna är kalori- och näringsberäknade och innehåller ca 450-500 kcal/måltid (ca 400 gram/måltid). Direkt efter tillagning fryses maten ner för bästa hållbarhet och näringsvärde.
I dagsläget finns tio olika maträtter att välja mellan. Skulle någon av våra rätter vara slut i lager kan den komma att ersättas med annan likvärdig rätt. I priset ingår receptförslag på nyttiga luncher, mellanmål och måltider som du kan laga själv (recepten finns på GI-boxens hemsida som du får tillgång till när du blir kund).
- Leveranser
GI-boxen är en prenumerationstjänst utan bindningstid. Så länge du önskar levererar vi maträtter till din angivna adress varannan vecka. Vill du skjuta upp en leverans, avsluta medlemskap eller önskar leveranser med annat intervall vänligen kontakta GI-boxens kundtjänst per mejl eller telefon. GI-boxen behöver besked om ändringar senast kl 12.00 på onsdagen innan nästkommande leverans.
Inför varje leverans skickas SMS och mejlpåminnelse. Leveranser sker normalt på söndag eftermiddag/kväll (på vissa orter kan andra leveransdagar gälla). Har du en smartphone kan du följa din leverans via din telefon. Avvikelser från de prognostiserade leveranstiderna kan förekomma beroende på trafiksituation.
Efter att bekräftelse/kvitto på din kommande leverans har skickas till din mejl (normalt måndagar) kan du byta leveransdatum eller ångra din leverans genom att kontakta GI-boxen via mejl (info@giboxen.se) senast kl 12.00 på onsdagen innan din leverans.
Om du inte är hemma vid leveranstillfället ställs varorna utanför lägenhets- eller husdörren. Ansvaret för varorna övergår då till kunden. Meddelande om att leverans har skett görs via SMS. Bor du i en lägenhet och chauffören inte kommer in i fastigheten återtas varorna och försök till omleverans görs enligt överenskommelse. GI-boxen krediterar inte kunden för återtagna produkter förutsatt att chauffören försökt nå kunden på telefon i samband med leverans.
Eftersom GI-boxarna innehåller fryst mat är det en fördel om du är hemma vid leverans för att fryskedjan inte ska brytas. Vi rekommenderar att boxarna förvaras i frys fram till uppvärmning. Önskar du istället förvara boxarna i kylen är hållbarheten 5-6 dagar.
Skulle leveransvolymen för ett enskilt område vara för liten har GI-boxen rätt att skjuta upp leverans till senare tillfälle. Skulle detta ske kommer du att informeras i god tid med rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
- Betalning
Priset för GI-boxens olika paket är följande: Small (10 maträtter) 739 kr; Medium (20 maträtter) 1345 kr; och Large (40 maträtter) 2295 kr. Priserna inkluderar moms och frakt.
GI-boxens betalningspartner är Avarda (TF Bank). GI-boxen tar aldrig del av dina personliga kontokortsuppgifter. Person- och betalningsuppgifter som lämnas på GI-boxen är krypterade med den högsta säkerhetsnivån enligt den standard som gäller vid handel på Internet. Kortbetalning görs i förskott.
GI-boxens fakturabetalningspartner är Klarna. Vid genomfört köp övergår fakturan till Klarna som i sin tur fakturerar kunden med 30 dagars betaltid.
- Ångerrätt och returrätt
Eftersom GI-boxen levererar mat som inte kan återanvändas efter att den levererats till slutkund gäller särskilda undantag från Distansavtalslagen.
En kund kan utan anledning häva sitt köp senast kl 12.00 onsdagen innan planerad leverans och få pengarna tillbaka. Det finns ingen ångerrätt efter mottagen matleverans.
- Hantering av personuppgifter
GI-boxen gällande lagar och regler för hantering av personuppgifter. Inga personuppgifter lämnas till utomstående parter utöver de som är nödvändiga för att genomföra avtalade leveranser. Personuppgifter sparas i 10 år om du inte särskilt begär att uppgifterna ska raderas tidigare. För mer information om hantering av personuppgifter hänvisas till GI-boxens integritetspolicy som du hittar på hemsidan under fliken ”frågor och svar”.
- Kontakt
Mejl: info@giboxen.se, telefon: 08-702 59 90 (endast måndagar kl 10-16).
Bolagets säte är GI-boxen, c/o Lauritzson, Drottninggatan 184B, 254 33 Helsingborg.
Tack för att du läste igenom våra villkor noga. Finns det något som verkar otydligt så tveka inte att höra av dig till oss!
Integritetspolicy
INTEGRITETSPOLICY
Behandling av personuppgifter
GI-boxen Sweden AB värnar om din integritet. Du ska kunna känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Därför har vi upprättat den här policyn. Den utgår från gällande dataskyddslagstiftning och förtydligar hur vi jobbar för att ta tillvara dina rättigheter och din integritet.
Syftet med den här policyn är att du ska få veta hur vi behandlar dina personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och under vilka förutsättningar samt hur du kan ta tillvara dina rättigheter.
Personuppgiftsansvarig
GI-boxen Sweden AB, org.nr. 556709-4486, ansvarar för de personuppgifter som behandlas om dig. GI-boxen Sweden AB är därför personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter.
Varför behandlar vi personuppgifter om dig?
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla dig våra tjänster och produkter, dvs. för att ingå eller fullgöra ett avtal med dig som kund. Om du inte längre är kund hos oss, dvs avslutat din prenumeration, behandlar vi dina personuppgifter för att kunna skicka relevant information och marknadsföring till dig.
Vilka uppgifter samlar vi in om dig – och varför?
Vi strävar efter att behandla så få personuppgifter som möjligt om dig. Det innebär att vi inte samlar in fler personuppgifter än nödvändigt för att kunna ingå eller fullgöra avtal med dig. För att kunna ingå samt fullgöra avtal med dig behöver vi information om förnamn, efternamn, e-postadress, adress och mobiltelefonnummer. Vi får inte tillgång dina personuppgifter på annat sätt än genom ditt tillhandahållande av uppgifterna till oss.
Om du inte har givit oss ditt samtycke använder vi inte dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Din säkerhet är viktig för oss. Därför har vi vidtagit lämpliga tekniska, organisatoriska och administrativa säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst och annan otillåten behandling. Vi analyserar och utvärderar regelbundet åtgärderna i syfte att skyddet för dina uppgifter ska bli så säkert som möjligt.
Vilka lämnar vi ut dina uppgifter till?
Vi lämnar inte ut dina uppgifter till andra företag eller organisationer om det inte krävs enligt lag eller är nödvändigt för att utföra våra lagstadgade eller avtalsenliga förpliktelser gentemot dig.
Vi kan lämna ut dina personuppgifter till någon av våra samarbetspartners, leverantörer eller underleverantörer, men endast om det behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter i förhållande till dig som kund. Vi lämnar aldrig ut fler personuppgifter än vad som är nödvändigt.
När det krävs enligt lag kan vi behöva lämna ut dina uppgifter till myndigheter och andra organisationer. Vi kan också behöva lämna ut dina uppgifter om det är nödvändigt för att utöva, fastställa eller bevaka våra rättsliga anspråk.
Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till andra företag eller verksamheter för marknadsföringsändamål.
Med stöd av vilka rättsliga grunder behandlar vi personuppgifter om dig?
Vi behandlar endast de personuppgifter vi behöver för att vi ska kunna utföra våra tjänster eller leverera våra produkter till dig, dvs. när vi ingår eller fullgör avtal med dig. I den mån vi behandlar ytterligare uppgifter kommer vi att inhämta ditt samtycke eller säkerställa att behandlingen är tillåten med stöd av annan rättslig grund.
Hur länge behandlar vi dina personuppgifter?
Vi sparar uppgifter om dig som kund under den tid som avtalet med dig gäller och under en skälig tid därefter. Det innebär i de allra flesta fall att vi inte sparar dina personuppgifter under längre tid än tre år från och med avtalets upphörande, men under vissa förutsättningar kan vi behålla dina uppgifter under en längre tid än så. Det gäller exempelvis när det krävs enligt lag eller när uppgifterna kan behövas för att fastställa, utöva och bevaka rättsliga anspråk.
Dina rättigheter
När vi behandlar personuppgifter om dig har du som registrerad flera rättigheter. Du har rätt att när som helst ta kontakt med oss gällande dessa, och om du vill utöva någon av rättigheterna som beskrivs nedan når du oss enklast på info@giboxen.se.
Vi förbehåller oss rätten att vidta lämpliga skydds- och säkerhetsåtgärder i syfte att säkerställa att du är den du utger dig för att vara när du tar kontakt med oss. Om du inte kan visa din identitet på ett trovärdigt sätt är det inte säkert att vi kan tillmötesgå din begäran.
Tillgång till personuppgifter
Du har rätt att få veta vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Om du vill veta det kan du få ett sammanställt registerutdrag av oss som innehåller de personuppgifter vi behandlar om dig.
Rättelse och radering
Om vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt eller om vi inte längre behöver uppgifterna har du rätt att få dem raderade. Om uppgifterna är ofullständiga har du rätt att få dem kompletterade. Tänk på att det inte är säkert att vi kan utföra våra tjänster till dig om du begär att få dina personuppgifter raderade.
Dataportabilitet
Under vissa omständigheter har du rätt att få de uppgifter vi behandlar om dig i ett allmänt, skriftligt, maskinläsbart och strukturerat format. Detta har du rätt till beträffande de personuppgifter som du själv har lämnat till oss och som vi behandlar med stöd av ditt samtycke eller när personuppgifterna krävs för att ingå eller fullföra avtal med dig.
Begränsning av behandling
Under vissa förutsättningar har du rätt att begära att vi ska begränsa vår behandling av dina uppgifter. Det innebär att vi markerar uppgifterna så att vi i framtiden endast behandlar dem för vissa särskilda syften. Det är inte säkert att vi kan tillhandahålla dig våra tjänster om vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter.
Rätt att göra invändningar
Du har rätt att invända mot behandling av personuppgifter som utförs i syfte utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning. Vi behandlar inte dina personuppgifter för något av dessa ändamål eller enligt någon av dessa grunder. Du kan därför inte rikta några invändningar mot vår behandling enligt denna grund.
Rätt att inge klagomål
Du har rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt. Du kan läsa mer om detta på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida www.Integritetsskyddsmyndigheten.se.
Kontakt
Du kan när som helst kontakta oss genom att skriva till info@giboxen.se eller genom att ringa oss på telefonnummer 08-702 59 90 om du vill veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter. Du kan även läsa mer om oss på vår hemsida www.giboxen.se.
- Färdiglagat till dörren
- Lunch och middag
- Daglig coaching via mail
- Recept och träningstips